Tereyağı Ve Tereyağının Faydaları
Yazan: admin 04 Şubat 2010
Kategori: Sağlıklı beslenme
TEREYAĞI yıllardır tıp çevrelerince hep suçlandı.
Kolesterolü yükselttiği;
dolayısıyla hipertansiyon, enfarktüs, felç gibi hastalıklara zemin hazırladığı iddia ediliyordu.
Halbuki atalarımızın yaygın kullandığı yağ, tereyağıydı. Özellikle kırsal bölgelerde
bol tüketilmesine rağmen insanlarımızın sıhhatlı olduğu biliniyordu. Bu yüzden
tereyağının zararlı olduğu görüşü tıbbi mantığıma hiç uymuyor, soranlara “hakiki
tereyağı ve sızma zeytinyağından vazgeçmeyin” diye ısrarla söylüyordum.
Tabi bunun esas gerekçesi, kâinatın yüz akı Efendimizin, “Sığırın sütünde deva,
yağında şifa vardır” hadisiydi.
Ayrıca tereyağının oldukça besleyici muhtevası vardı: A vitamininin en iyi
kaynağıydı. Lesitin’den zengindi. Yüksek oranda antioksidan (dinçleştirici) maddeler
ihtiva ediyordu. İyi bir iyot kaynağıydı. Konjuge linoleik asiti bol bulundurduğu
için iltihap kurutucuydu, alerji ve kansere karşı koruyucuydu. Diş çürükleri ve
osteoporoz riskini düşürüyor, hafıza ve öğrenme kapasitesini artırıyordu. Yeterli
miktarda kalsiyum, fosfor, demir ve çeşitli vitaminler (A1, B1,,B2, nikotinik asit,
C gibi) içeriyordu.
Yine tereyağının sindirimi kolaydı, mideyi yormuyordu. Kokusu güzel, tadı ise
oldukça lezzetliydi. Çiğ olarak da yenebiliyor, yemek ve unlu mamullere
katılabiliyordu. Tereyağıyla pişmiş yemeğin, böreğin veya baklavanın kokusu ve tadı
ulaşılmaz haz veriyordu.
Çabuk eridiği için margarinlerin yaptığı gibi kan pıhtılaşmasını kolaylaştırarak
çeşitli hastalıklara da yol açmıyordu.
Tıp ve bilim adamlarının da kafası karışık olmalı ki yeni araştırmalara gerek
gördüler. Kanadalı bilim adamları, tereyağının kalp krizi riskini ve kolesterolü
yükseltmek bir yana aksine düşürdüğünü, ayrıca şeker hastalığı ve obezitenin
tedavisine yardımcı olduğunu gösterdiler.
Alberta Üniversitesi’nden Prof. Dr. Spencer Proctor ve asistanı Flora Wang
çalışmalarının sonucunu şu şekilde açıkladılar:
“Araştırmanın bizi en çok sevindiren sonuçlarından biri, bugüne kadar zararlı
etkilerinden korktuğumuz doğal yağların, aslında sağlığımız için son derece faydalı
olduğunu görmemizdi. Tereyağının kalp krizi riskini düşürdüğü, şeker hastalığı ve
şişmanlık tedavisine yardımcı olduğu, kolesterole iyi geldiği artık tespit edilmiş
bir gerçek.”
Evet, tıp önemli bir yanlışından daha vazgeçti ve 14 asır öncesinden gelen şu
tavsiyeye uydu: “Tereyağı şifadır.”
Doc. Dr. Sefa Saygılı




Yorumlar
Yorumunuzun yanında istediğiniz resmin görünmesini istiyorsanız gravatar edinin!